0

Transport morski jest jednym z najważniejszych sposobów przewozu towarów na świecie. Jest on powszechnie wykorzystywany w wymianie handlowej o charakterze globalnym. Jakie są zalety, a jakie mankamenty frachtu morskiego? O tym dowiesz się  z tego artykułu.  

 

Transport morski jest kluczowym elementem globalnego łańcucha dostaw, szczególnie dla dużych i ciężkich ładunków na długich dystansach. Choć jest bardziej ekonomiczny i ekologiczny w porównaniu do innych środków transportu, jego głównymi wadami są długi czas dostawy i ryzyko opóźnień. Wybór transportu morskiego zależy od specyfiki przewożonych towarów, wymagań czasowych oraz kosztów.

Zalety transportu morskiego

Fracht morski jest najpopularniejszym środkiem transportu w handlu międzynarodowym. To właśnie statkami przewożonych jest ok. 80% ładunków wszystkich ładunków w transporcie międzykontynentalnym. Fracht morski jest powszechnie wykorzystywany w wymianie towarowej pomiędzy Europą, w tym Polską a Chinami. 

Atutem transportu morskiego jest niska cena, która zwłaszcza na długich dystansach i przy dużych ilościach towarów jest bardzo konkurencyjna w stosunku do transportu lotniczego, a nawet kolejowego. Jednocześnie statki mogą przewozić ogromne ilości towarów na raz, w tym ładunki o dużych gabarytach i masie, które nie byłyby możliwe do przewiezienia innymi środkami transportu. Kontenerowce są w stanie jednorazowo przewozić nawet 20 tysięcy kontenerów na pokładzie. 

Fracht morski jest też stosunkowo bezpieczny dla przewożonych towarów. Nowoczesne statki są wyposażone w zaawansowane systemy zabezpieczeń i monitoringu. Transport realizowany statkami morskimi zapewnia zasięg globalny. Dzięki rozbudowanej sieci portów morskich, ten rodzaj transportu umożliwia przewóz towarów praktycznie do każdego miejsca na świecie. Co ważne, spedycja morska jest stosunkowo ekologiczna w porównaniu do transportu lotniczego. W przeliczeniu na tonę przewożonego ładunku, transport morski emituje mniej CO2 w porównaniu do transportu lotniczego i drogowego, co czyni go bardziej przyjaznym dla środowiska. Co więcej, statki mogą przewozić różnorodne rodzaje ładunków, w tym kontenery, ładunki masowe (np. zboże, węgiel), ładunki płynne (np. ropa naftowa), oraz ładunki specjalistyczne.

Transport morski realizuje zarówno przewóz ładunków całokontenerowych, jak i drobnicowych. W rezultacie z powodzeniem może być wykorzystywany przez małych, średnich i dużych przedsiębiorców. 

Wady transportu morskiego

Fracht morski ma jednak także pewne mankamenty. Jest on znacznie wolniejszy, niż inne środki transportu dalekiego zasięgu — takich jak samoloty i pociągi. Przewóz towarów może trwać kilka tygodni, a nawet miesięcy, w zależności od trasy i warunków pogodowych. Przykładem takiej trasy jest przewóz ładunków z Chin do Polski. Czas dostawy na takim odcinku zajmuje nawet 3 miesiące. Z czego wynika tak długie oczekiwanie na dostawę realizowaną transportem morskim? Do niedawna kontenerowcom wystarczało 2 miesiące na dostarczenie ładunku z ChRL do Europy. Obecne wydłużenie czasu dostawy wynika z kryzysu na Morzu Czarnym, gdzie grasują syryjscy piraci. W rezultacie kontenerowce z Chin muszą opływać Afrykę, co znacząco wydłuża podróż i podnosi cenę za taki przewóz. Ponadto fracht morski narażony jest na ryzyko opóźnień w realizacji dostaw. Mogą być one spowodowane różnymi przyczynami, w tym złymi warunkami pogodowymi, kongestią w portach, problemami technicznymi lub strajkami pracowników portowych. Co więcej, w transporcie morskim powszechne jest stosowanie tzw. rolowania kontenerów. 

Wprawdzie fracht morski jest uznawany za najtańszy środek transportu, ale jednak może generować dodatkowe koszty związane z obsługą portową, cłem, magazynowaniem i dystrybucją towarów po dotarciu do portu docelowego. Warto to założyć lub doprecyzować jeszcze przed nadaniem ładunku.

źródło: SYMLOG Spedycja Międzynarodowa

You may also like

Comments

Leave a reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *