0

Rozwój globalnego handlu oraz nierównomierne rozlokowanie produkcji na świecie wymusza stosowanie rozwiązań pozwalających na szybki i stosunkowo tani transport dużych ładunków. Niezastąpionym elementem tego procesu są kontenery — jednostki ładunkowe pozwalające na bezpieczny przewóz dużych ilości towarów na duże odległości. 

Transport kontenerowy — na czym polega

Transport kontenerowy opiera się na przewozie towarów w dużej jednostce ładunkowej — kontenerze. Zaletą takiej jednostki są zunifikowane wymiary pozwalające na sprawny załadunek, rozładunek i przewóz w dużej liczbie sztuk, co pozwala zoptymalizować procesy transportowe. Transport kontenerowy wykorzystywany jest zarówno we frachcie morskim, jak i kolejowym czy lotniczym. Kontenery przewożą również ciągniki siodłowe wyposażone w specjalną platformę do przewozu takich jednostek. 

Transport kontenerowy zyskał na znaczeniu wraz z rozwojem międzynarodowej wymiany gospodarczej. Potrzeba przewozu dużej liczby towarów oraz przyspieszenia procesów transportowych spowodowały, że stał się on powszechny. Co więcej, na rozwój transportu kontenerowego wpływ miały procesy globalizacyjne w zakresie gospodarki — obecnie coraz więcej towarów produkowanych jest w miejscach odległych od konsumentów — na przykład w Chinach. Doskonale sprawdza się w przypadku importy towarów z państw Dalekiego Wschodu. 

Rodzaje kontenerów

Różnorodność towarów wymusiła powstanie szerokiej gamy kontenerów charakteryzujących się odmiennymi cechami. W obrocie dostępne są jednostki ładunków dostosowane do przewozu materiałów sypkich, ciekłych, czy wymagających szczególnych warunków. Importerzy mogą korzystać z kontenerów — cystern, kontenerów — chłodni, czy kontenerów o wysokich burtach. To powoduje, że na światowe rynki mogą trafiać artykuły do tej pory niedostępne lub trudnodostępne — na przykład artykuły spożywcze, które  wyprodukowano w miejscach oddalonych o tysiące kilometrów.  

Czym przewieźć kontener?

Kontenery, jako jednostki ładunkowe sprawdzają się doskonale w przewozie wszystkimi środkami transportowymi. Dzięki zunifikowanym wymiarom w tysiącach sztuk ładowane są na kontenerowce, przewożone koleją czy samolotami. W powszechnym użyciu są statki, które mogą pomieścić 20 tys. i więcej kontenerów. Rozwiązanie to pozwala na dynamiczny rozwój handlu globalnego, który przestaje być uzależniony od miejsca produkcji produktu.

Kontenery, jak już wspomniano, doskonale sprawdzają się w transporcie dalekobieżnym. Jednakże wykorzystywane są także w dostawach lokalnych. Sprzyja temu gęsta sieć dróg, po których rozwożone są do finalnych odbiorców. 

Popularność transportu kontenerowego wynika z łatwości przewozu, załadunku i rozładunku poszczególnej jednostki. Brak konieczności przeładunku pojedynczych produktów znacząco przyspiesza proces przewozu oraz umożliwia korzystanie w jednym procesie transportowym z wielu środków transportu. Stąd kontenery są wykorzystywane jako podstawowa jednostka ładunkowa w transporcie multimodalnym, gdzie stosuje się co najmniej 2 środki transportu do przewozu jednej jednostki ładunkowej. 

Transport LCL i FCL — kiedy wybrać

Co zrobić, kiedy chcesz importować towary w ilości, która nie zapełni całego kontenera? Transport kontenerowy wykorzystywany jest zarówno w transporcie drobnicowym, jak i całokontenerowym. Jeśli planujesz import mniejszej liczby towarów, niż wynosi pojemność kontenera, zdecyduj się na transport drobnicowy. Tu najlepszą opcją jest skorzystanie z frachtu kolejowego, który zapewnia nie tylko krótki czas dostawy (krótszy niż 1 miesiąc), ale także oferuje korzystne stawki. W takich sytuacjach warto skorzystać z pomocy doświadczonych spedytorów, którzy nie tylko zorganizują cały proces transportowy, ale także zaproponują rozwiązania pozwalające na zoptymalizowanie czasu dostawy i jej kosztów. 

źródło: symlog.eu

You may also like

Comments

Leave a reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *