Dynamiczny rozwój handlu tradycyjnego i e-commerce sprawia, że zapotrzebowanie na usługi co-packingu systematycznie rośnie. Nic więc dziwnego, że na rynku funkcjonuje coraz więcej firm świadczących tego typu usługi. Czym jest co-packing? Do kogo jest kierowany? Kiedy outsourcing co-packingu jest dla przedsiębiorstwa opłacalny?
Czym jest co-packing? Kto może z niego skorzystać? Co-packing a konfekcjonowanie
Pod nazwą co-packing kryje się proces, który obejmuje szereg rozmaitych działań, takich jak projektowanie opakowań, ich produkowanie, a nawet samo pakowanie towarów. Co-packingiem najczęściej zajmują się wyspecjalizowane firmy zewnętrzne, które swoją ofertę kierują do producentów i dystrybutorów. Z usług co-packingu korzystają m.in.:
- sklepy internetowe,
- firmy spożywcze,
- producenci chemii gospodarczej,
- sklepy odzieżowe,
- producenci i dystrybutorzy kosmetyków,
- firmy farmaceutyczne.
Co-packing obejmuje również usługi przepakowania. Wówczas do firmy specjalizującej się w tym procesie trafiają towary w opakowaniach zbiorczych, które są następnie przepakowywane w opakowania wariantowane, nadające się do sprzedaży na określonym rynku.
Co więcej, w ramach co-packingu firmy zajmują się także projektowaniem opakowań i etykiet. Proces ten niejednokrotnie obejmuje szereg dodatkowych czynności, takich jak foliowanie dokumentów, tworzenie opakowań promocyjnych czy też dodawanie do zestawów broszur informacyjnych.
Mylnie co-packing bywa określany mianem konfekcjonowania. Konfekcjonowanie to bowiem przygotowywanie produktów do wysyłki i sprzedaży. Co-packing natomiast to wieloetapowy proces, w ramach którego wykonuje się wiele czynności, w tym konfekcjonowanie towaru.
Czy i kiedy warto zdecydować się na outsourcing co-packingu?
Jak zostało wspomniane, co-packing obejmuje szereg działań. Wymaga więc od przedsiębiorcy utrzymywania działów pakowania i projektowania, co zwiększa koszty funkcjonowania firmy. Niezbędna jest także określona infrastruktura, która pozwala na wykonywanie czynności w ramach co-packingu.
Biznesy o małej skali i sklepy internetowe rzadko kiedy mogą sobie pozwolić na utrzymanie własnego zaplecza co-packingowego. Nic więc dziwnego, że decydują się na skorzystanie z usług profesjonalistów.
Dzięki outsourcingowi firmy nie ponoszą również kosztów stałych związanych z utrzymywaniem dodatkowej liczby pracowników. Nie muszą również szkolić personelu ani inwestować w sprzęt. Względy te sprawiają, że co-packing jest popularny także wśród firm oferujących sprzedaż sezonową.
Decydując się na outsourcing co-packingu, zyskujesz jeszcze jedno – dostęp do szerokiej gamy usług dodatkowych. Firmy zajmujące się co-packingiem bardzo często oferują chociażby magazynowanie towarów, ich wysyłkę, druk etykiet, a nawet obsługę posprzedażową. W zależności od potrzeb przedsiębiorstwa możesz więc poszerzać i zmniejszać zakres usług świadczonych przez zewnętrzny podmiot.
Co-packing: firmy – jak wybrać rzetelnego partnera?
Jak zostało wspomniane, liczba firm świadczących usługi co-packingu i konfekcjonowania produktów systematycznie rośnie. Z jednej strony umożliwia to wybór oferty skrojonej na miarę potrzeb przedsiębiorcy. Z drugiej jednak utrudnia podjęcie dobrej decyzji. Na co więc zwrócić uwagę, by wybrać rzetelnego partnera biznesowego?
Na pewno nie warto kierować się wyłącznie ceną. W co-pakingu liczy się bowiem jakość. Usługa wykonana niedbale lub bez zachowania ustalonych terminów przyniesie więcej szkód niż pożytku. Nie chodzi wyłącznie o straty finansowe. Ucierpi na tym także wizerunek przedsiębiorcy. Należy więc zwrócić uwagę przede wszystkim na doświadczenie. Im firma ma dłuższy staż na rynku, tym lepiej. Świadczy to o tym, że rzetelnie wywiązuje się z powierzonych jej zadań i potrafi dostosować się do zmian rynkowych.
Warto zapoznać się również z portfolio wykonanych zleceń i sprawdzić opinie na temat usługodawcy w sieci. Należy także upewnić się, czy firma dysponuje stosownymi certyfikatami.
Comments